22.10.2010

Önüm arkam sagım solum sobeeee

Diğer yazanlardan çokça feyz alacağımı düşündüğüm bir konu üzerine sobelendim , yaşasın. Hemen kendi cevaplarımı yazıyorum ve topu yine Özlem(Nil) ve Senem ( Neva) ikilisine fırlatıyorum.

1. Boncuğunuza kitap seçerken en çok önem verdiğiniz kriterler neler?

Elaya 6. ayından itibaren kitap alıyorum . Şimdilik öyle çok zengin bir kütüphanemiz yok , bu konudaki hevesimi şimdilerden sonrasına saklıyordum açıkçası. İlk aylarda kumaş kitaplar aldık. Gültekin şu yanardag patlamasında İskocyada mahsur kaldıgında Elaya calışmıştı. Tiny Love’ın Stroll in the park , tüm zamanların favorisi olarak şimdilerde bile ilgisini cekiyor. Renkli , pop-up , hısırtılı . Sonra kisdimin yolladıgı pisi kediler . Hala çok seviyor. Oku oku diye getiriyor bazen. Sonra parmagımı tutup tüylü, dokulu yüzeylerde gezdiriyor. Sonra kalın kartondan birçok ufak kitabımız var . Nispeten saglam oldugundan, içlerinde şekiller, renkler , hayvanlar alemi vs. barındırdıgından bu kitaplarla bol bol vakit geciriyor hala. Bugün hatta birini eline almış , sayfada gördüğü şekilleri kendi kendine söylüyordu. Çok güldüm bu haline, kızım kitap okumaya başladı. Gectiğimiz günlerde marketlerde satılan ince kitaplardan da aldım bir iki tane. Şimdilik pek yüzlerine baktıgı söylenemz. Birkac taneside haşat durumda. O yüzden ince sayfalılara geçiş yapamıyoruz bir türlü. Hikaye okuyamıyorum hala. Hemen elimdekine saldırıyor, sayfaları hızlıca cevirip fazla odaklanmıyor. Bu anlamda büyük ve çarpıcı renkli resimli , parmakla gösterip nesnelerin ismini gösterebilecegi kitaplara bir süre daha devam sanıyorum.
Birde gercek hayatta gördüğü hayvanlar, park vs. kitapla özdeşleşiyorsa o kitaptan daha keyif alıyor sanırım. Bir salyangoz veya koala ilgisini cekmiyorda inek çekiyor mesela. Çünkü etrafta koyundu, kuzuydu, inekti , köpekti canlı olarak gördüğü için kitaplarla kelime bilgisini pekiştiriyor gibi kitap yoluyla.

2. Bir kitabın kapak tasarımı sizi cezbeder mi?

Edebilir . Ama önemli olan Eloşun ilgisini çekmesi sanırım. Yanılıp aldıgım ama onun ilgilenmediği kitaplarda var.

3. Çocuk kitaplarının didaktik yaklaşımlarını nasıl buluyorsunuz? (Kolay buluyorum felan diyen olursa-ki ben olsam derdim ya neyse- mızıkçı yazacam)

Hikaye olayına girmediğim için henüz bu konuda yorum yapacak yeterlilikte görmüyorum kendimi. Yine de öğretmek istediğim bir davranışı destekliyorsa , tercihim olabilir. Öte yandan çocuğun hayal gücünüde köreltmemeli kitaplar, bence ikisindende olsun:)

4. Çocuk kitaplarındaki resimler nasıl olmalı sizce? Hikayesini beğendiğiniz bir kitabı ilüstrasyonlarından dolayı almamazlık ediyor musunuz veya tam tersi oluyor mu? Hikayesi uyduruk olan bir kitabı grafiklerine aşık olarak aldığınız oldu mu? Grafiklerde aradığınız temel özellikler var mı? Varsa nedir?

Kesinlikle görsellik çok önemli. Karmasık , belirsiz veya kızımın nesneleri algılamakta zorlanacağı kitapları almıyorum. Grafiklerde renklerin canlı ve resimlerin yeterli büyüklükte olmasına dikkat ediyorum. Ama bazı klasik masalların günümüze uyarlanmış veya değiştirilmiş versiyonlarına rastlıyorum . Pinokyo almıstım mesela . Resimler çok cazip lakin hikaye biraz değişmişti. Hoşlanmadım bu fikirden sanırım.

5. Çocuğunuzun şu anda en çok sevdiği 3 kitap hangileri? Bu kitapların bir ortak yönü var mı?

Yine aynı noktaya geliyorum. Çarpıcı renkli, açık ve net grafikler. Japonyadan getirdiğim yine kocaman kedili, köpekli kuşlu basit hikayesi olan bir kitap var , onu seviyor. Tom- Jerry li bir kitap var , onuda seviyor.

Gece bahcesi karakterlerini seviyor. Dergiler var bunlarla ilgili , parmakla gösterip karakterlerin ismini söylüyor. Kitapla günlük hayatının içind gördüğü seyi bagdastırma buradada karsımıza cıkıyor yani.

Aslında bu ara kitaplardan çok boyalarla , hamurlarla ilgiliyiz. Sanırım çoğundan sıkıldı. Bu anlamda 3 gün önce 5-6 yeni kitap siparişi verdim netten. Arkadaş tavsiyesi ve bir dolap kitaptan okudugum reviewlara bakarak karar verdim . Heyecanla bekliyorum . Umarım kızımda sever. Tudemin pek konusulan “Bisiklet, Kızak ve Vapur”u(Başağa selam edelim) ve aynı serinin(hayvanlarla ögreniyorum serisi – bingo :)) 3 kitabı daha .

Ayrıca İş bankası yayınlarını ve Tübitak erken çocuk kitaplığını incelemk istiyorum . Ama görerek , inceleyerek almak istediğimden kendimi tutuyorum . Hele bir Tudeminkiler gelsin bakalım.

6. Bir çocuk kitabı yazsanız hangi temayı işlemeyi düşünürdünüz, ya da temasız öylesine bir masal mı uydururdunuz?
Bu konuda pek yeteneksiz olduğumdan düşünmedim hiç . Ama uydurduğum masallar Eloşun günlük rutini üzerine ( pek yaratıcı degilim sanırsam) .Ama anlatırken bana katılması hoşuma gidiyor.

Bizde durum böyledir.

Dip not. Bu yazıyı yazmasam bu kadar hayvan temalı kitap bulundurduğumun farkına varamayacaktım sanırım. İlginç bir tespit oldu.

Sobeyi paslayan Kisdime selam eder , cevcevimin gözlerinden öperim .
Sende yazsan kitaplığını bize ...

1 yorum:

k.i.s.d. dedi ki...

İnanılır gibi değil saat 9:14 ama Cevcev halen uyumakta. Ben de fırsattan istifade okuyuverdim. Çok sağol Hayat hocam detaylı yazmışsın. Ben de yazacağımdır ama henüz değil :) ehihii

Çok öptüm.